Dieta sulėtina senėjimą
Kai organizmas gauna šiek tiek mažiau maisto, nei jam įprasta, sužadinama molekulė, reguliuojanti atminties, mokymosi ir nerimo procesus.
Kuklesnės maisto porcijos palaiko smegenis jaunas, rašo „ABC Science“. Italų mokslininkai išsiaiškino organizme vykstantį molekulinį procesą, dėl kurio griežta dieta gali apsaugoti smegenis nuo senėjimo sukeliamų neigiamų padarinių.
Eksperimentas buvo atliekamas su laboratorinėmis pelėmis. Joms buvo duodama 30 proc. mažiau maisto, nei jo paprastai suvartodavo. Mokslininkai išsiaiškino, kad nekaloringa dieta sužadina baltymų molekulę CREB1, kuri aktyvuoja šeimininko genus, susijusius su ilgaamžiškumu ir geru smegenų funkcionavimu. Tyrėjai jau anksčiau buvo aptikę, kad dietos režimu gyvenančios pelės rodo geresnius kognityvinius gebėjimus ir atmintį, jos yra ne tokios agresyvios ir joms būdinga išvengti ar atitolinti Alzheimerio ligą. Tačiau mokslininkai nežinojo, kodėl taip atsitinka. „CREB1 molekulė reguliuoja svarbias smegenų funkcijas, tokias kaip atmintį, mokymąsi ir nerimo kontroliavimą, o jos aktyvumas mažėja kartu su organizmo senėjimu“, – rašoma mokslo žurnale skelbiamame tyrime. Tuo tarpu pelės, kurios genetinės inžinerijos būdu buvo išvestos taip, kad joms trūktų CREB1 molekulės, nors buvo laikomos dietos režimu, nerodė geresnių kognityvinių gebėjimų, o tų pelių smegenų veiklos sutrikimai buvo tokie patys, kaip ir permaitintų pelių. „Taigi mūsų išvados pirmą kartą atskleidžia svarbų veiksnį – dieta turi poveikį smegenims. Ateityje, remdamiesi šiais atradimais, galėsime išvystyti kompleksą terapijų, padėsiančių mūsų smegenis palaikyti jaunas, išvengti smegenų degeneracijos ir sulėtinti senėjimo procesą“, – komentavo pagrindinis studijos autorius Dr. Giovambattista Pani iš Katalikų šventosios širdies universiteto Medicinos fakulteto (Roma).
Parengė Džina Donauskaitė
